3D nyomtatás a NASCAR autóversenyeken

3D nyomtatás a NASCAR-ban

A motorsportot, ha nagy összességében nézzük, egyetlen cél hajtja: a lehető leggyorsabbnak és legmegbízhatóbbnak lenni, bármilyen lehetséges eszközzel. Az egyre bonyolultabb formák, a végtelenségig könnyített alkatrészek, a bővülő versenynaptárak okozta egyre feszesebb fejlesztési tempóval a már ismert gyártástechnológiák egyfajta gátat szabtak az autók külső és belső felépítésének, melyekbe a forradalmat a 3D nyomtatók hozták meg. De hogy működik ez egy olyan sportban, mint a NASCAR? 

Miért épp a 3D nyomtatás?

A 3D nyomtatás több célt is szolgál a motorsportban. A prototípus- és járműtervezés első szakaszától a végleges alkatrészek gyártásáig mindenhol találkozhatunk vele. Akár a rég elfeledett autókat is visszahozhatja a versenypályára több évtized után! 

A 3D nyomtatás, valamint a mechanikai szimulációk és a számítógéppel történő tervezőprogramok fejlődésével egyre összetettebb, már idehaza is ismert gyártástechnológiákkal nem megvalósítható alkatrészeket lehet létrehozni. Így drasztikus súlycsökkentést lehet elérni az autók össztömegében. Egy olyan kiélezett motorsportban, mint a NASCAR, ahol minden ezred másodperc számít, ez elengedhetetlen! 

De mi az a 3D nyomtatás?

Kezdjük is egy gyors bemutatással. Mi is az a 3D nyomtatás? 
A 3D nyomtatás lényege, hogy egy kiválasztott 3D modellt a kívánságainknak megfelelően beállítunk egy szoftverbe, ami az általunk meghatározott rétegekre bontja a formát. Egy 3D nyomtató ezeket a rétegeket helyezi egymásra, megalkotva az alkatrészt. 

Rengeteg alapanyag áll rendelkezésünkre, hiszen betontól a fémeken át még csokit is nyomtathatunk! A legelterjedtebb nyomtatók mégis a műanyag nyomtatók. Ott pedig a határ a csillagos ég. És ezt a NASCAR is tudja. 

3d nyomtatott alkatrészekkel ellátott versenyautó a 2014-es NASCAR-on
Elliott Sadler autója 2014-ben, a U.S. Cellular 250 (Iowa) futama előtt (forrás: 3dprint.com)

Az első nyomtatott alkatrészektől a Next Gen-ig

A sport első igazi úttörője a Joe Gibbs Racing volt. A JGR már 2004-ben partneri viszonyba lépett a világ legnagyobb gyártójával, a Stratasys-szal. Ekkor még egyszerűbb alkatrészek és szerszámok gyártására alkalmazták a technológiát, de készítettek analógóracsoport-tartókat és elektronikairendszer-dobozokat.  

A partneri viszony még ma is aktív, a JGR, és azóta a Penske kiemelt technikai partnere a Stratasys. A Penske 2017 óta Stratasys gépekkel gyártja a 3D nyomtatott, autóba beépülő elemeiket. Egyik legjobb példa erre a 3D nyomtatott visszapillantótükör-tartójuk, melyet karbonszál erősített alapanyagból készítettek. 

Felismerve a kapcsolat sikerességét, ma már nincs olyan NASCAR csapat, akinek a műhelyében ne lenne legalább egy 3D nyomtató. Még Leavine Family Racingnek is volt egy MakerBot nyomtatója, amivel karbon erősített alkatrészeket tudtak nyomtatni.

A Penske 3D nyomtatott visszapillantó tartója (forrás: Stratasys)

A Next Gen autók tervezésével és érkezésével a NASCAR felismerte, az új generációs autók egyenalkatrészei is lehetnek 3D nyomtatottak. Látván a JGR és a Penske egyértelmű sikereit, a NASCAR is a Stratasys mellett tette le a voksát. Az első prototípusok, és azok különböző verziói mind-mind 3D nyomtatással, vagy annak segítségével  készültek, sőt, az első végleges Next GEN autók megjelenésükkor közel 30 különböző 3D nyomtatott egyenalkatrészt tartalmaztak és tartalmaznak a mai napig! 

3D nyomtatott például az első szélvédő közepén található légbeömlő, a sofőr mögött és az autók alján található légbeömlők. Ezeket az egyenalkatrészeket a mai napig a NASCAR gyártja saját központjában! 

A gyártók, hogy az autókat saját arcukra formálhassák, szintúgy rengeteg 3D nyomtatott prototípusalkatrészt használtak. A Chevrolet mérnökei a 2020-as Camaro ZL1 1LE aerodinamikai teljesítményét szélcsatorna-tesztekkel optimalizálták, és több mint 500 darab 3D nyomtatott prototípusalkatrészt teszteltek a karosszéria kifejlesztéséhez. Az autót 3D nyomtatott sebességváltó-hűtőcsatornával is felszerelték, amely 2020 végére már 27 versenyen, összesen 18 500 mérföldet tett meg.  

Christopher Bell és egy 3D nyomtatott légbeömlő (forrás: Stratasys)
Christopher Bell és egy 3D nyomtatott légbeömlő (forrás: Stratasys)
A Joe Gibbs Racing Stratasys 3D nyomtatói
A Joe Gibbs Racing Stratasys 3D nyomtatói
3D nyomtatás a NASCAR autóversenyeken
A Joe Gibbs Racing és a megbúvó 3D nyomtatók. (forrás: Gareth Slege, 2022)

Mire jók ezek az alkatrészek?

Az elülső szélvédőn található nyílás ötlete 2021 szeptemberében született meg.  

„A Daytona-ban tartott tesztelés során a versenyzők arról számoltak be, hogy a túl nagy meleg gondot jelentett az autó belsejében. A tesztelés idején a NASCAR aero-csapata azt találta ki, hogy szellőzőnyílásokat és csatornákat adnak hozzá az alulsó beömlőkhöz és a szélvédőhöz. Ez a légáramlás nagyjából 35-40 Fahrenheit (1,6-4,4 C) fokkal csökkentette a hőmérsékletet„ – mondta Brandon Thomas, a NASCAR Next Gen autótervezője és ügyvezető igazgatója. 

A NASCAR számára a szélvédő légcsatornáit, amelyek segítenek a levegőt közvetlenül a pilótafülkébe vezetni, SAF porágyas technológiájú H350 nyomtatóval gyártotta a Stratasys. A NASCAR Concord-ban található kutatási és fejlesztési létesítményében Fortus 450mc 3D nyomtatókat is használnak a motorok hűtéséhez szükséges NACA aljzatcsatornák tervezéséhez és gyártásához. 

De miért nem adják a csapatok kezébe a 3D nyomtatott alkatrészek gyártását?
Egyszerű, a csalás kizárása és a pilóták védelme miatt.
 

Brandon Thomas és a szélvédőbe épített légbeömlő (forrás: Stratasys)
Brandon Thomas és a szélvédőbe épített légbeömlő (forrás: Stratasys)
3D nyomtatás a NASCAR autóversenyeken
Briscoe alkatrésze (lent) és a NASCAR által jóváhagyott egyenalakatrész (fent) (forrás: NBC Sports)
A légbeömlő helye az autó alvázán (forrás: NASCAR)
Az említett légbeömlő helye az autó alvázán (forrás: NASCAR)

Hová tartunk?

Nehéz megmondani, mi lesz a következő nagy dolog, ami megváltoztatja a NASCAR-t és az autók felépítését. Ami biztos, hogy a csapatok és a tulajdonosok egyre többet invesztálnak a technológiába. A legjobb bizonyíték erre talán maga Brad Keselowski, aki több mint 10 millió dollárból létrehozta a Keselowski Advanced Manufacturing-et. Keselowski célja egy olyan cég létrehozása volt, ami a legmodernebb technológiákat összhangba hozva a legmagasabb minőségű fémalkatrészek gyártására hivatott. Gyártelepén belül a CNC megmunkálóközpont és a 3D nyomtató tökéletesen megfér egymás mellett, hisz a két technológia kiegészíti egymást. 

Fémnyomtatott alkatrészeket pedig már korábbi generációkban is láthattunk. Az SHR például titániumból nyomtatott, radikálisan könnyített fékpedálokat használt már a GEN 6 autókban is. A fékpedál 32%-kal könnyebb lett, de 50%-kal erősebb is az eredeti pedálhoz képest.  

Az alkatrészek és az autók fejlődése tehát egyértelmű. Természetesen a 3D nyomtatás nem csodaszer, ne várjuk azt, hogy kinyomtassanak egy teljes versenyautót. De abban biztosak lehetünk, hogy egyre több és több 3D nyomtatott alkatrész jelenik meg szeretett sportunk versenyautóiban. 

3D nyomtatás a NASCAR autóversenyeken
Az SHR fékpedálja (forrás: Autodesk)

Az írás a Menjetek körbe! podcast, a Ground Effect és a Varinex Zrt. kooperációjában készült.

Tudta, hogy az additív gyártás legmegbízhatóbb és legnépszerűbb megoldása a Stratasys FDM technológia, és azon belül a karbonszállal erősített alapanyagok? 
Tudta, hogy fém alkatrészeit is kiválthatja könnyű és extra-erős szénszálas kompozit 3D nyomtatott alkatrészekkel?

Ismerje meg a Stratasys megbízható kompozit 3D nyomtatóit a VARINEX csapatától!
25 éve segítjük additív gyártással Magyarország vezető ipari cégeit és innovációikat!